Minnet och tiden

En grej som har blivit lågprioriterad och som jag då och då får dåligt samvete över, är dokumentationen av bebbans utveckling. Jag kan tänka mig att det är lätt hänt med tredje barnet, och i ärlighetens namn var jag väl inte lika supernoga med att anteckna Lillsys bebisår som Filurs (och ingen av dem har än så länge någon välstrukturerad ”förstabok”, men när jag blir pensionär lär jag väl hinna med det).

I alla fall så kommer här, för mitt dåliga minnes skull en sammanfattning av bebbans görande och varande vid 9 månaders ålder:

– Har två tänder i nederkäken, som hon ibland får för sig att plåga mina stackars bröstvårtor med.
– Drar storlek 74.
– Är en bastant fröken med lår så tjocka att vissa byxor måste lirkas över den översta valken.
– Klappar händerna och vill ha respons.
– Gillar mat och vill helst plocka i sig bitar själv (sätta-i-halsen-noja som heter duga)
– Sitter stadigt och rakryggad och tar sig då och då ner till magläge.
– Har inte fattat det där med att krypa, utan pressar sig bakåt vilket oftast slutar med att hon fastnar under någon möbel.
– Älskar havregrynsgröt.
– Vill vara där syskonen är och är som gladast då de är hemma.
– Är gosig. Vill bli kramad och kramas själv genom att borra in huvudet och göra ”mysljud”.
– Pussas med öppen mun och passar samtidigt på att smaka lite på den hon pussar.
– Sträcker sig efter och ska ha allt.
– Säger mamma och tittar efter mig.
– Försöker härma ljud.
– Skiner upp som en sol och hissar händerna när någon sjunger Imse vimse spindel.
– Gungar, viftar med armar och ben och skakar på huvudet när hon hör musik.
– Tycker det är roligt att borsta tänderna.
– Älskar vatten, bad och dusch.
– Har lätt för att skratta. Storebror tycks vara speciellt rolig.
– Leker tittut genom att gömma ansiktet bakom en trasa, eller slänger trasan på mig för att jag ska gömma mig.
– Blir heligt förbannad om man inte fattar vad hon vill ha.
– Skulle gärna bli runtburen på armen dagarna i ända.
– Tycker om hundar.
– Smackar med munnen när hon väntar på att maten ska serveras.
– Blir blyg och vänder bort huvudet när hon får uppmärksamhet av okända/mindre kända människor.
– Är lugn till sättet. Sitter och pular och undersöker.
– Lyssnar till sitt namn.
– Tittar efter övriga familjemedlemmar när man frågar var de är.
– Sover bättre men fortfarande inte utan anmärkning.

En tanke på “Minnet och tiden

  1. Låter precis som min 9-månaders bortsett från att han inte leker tittut eller säger mamma. Han fastnar också under möbler och med benen runt bordsben eftersom han puttar sig bakåt. Jag får också lite ”ångest” över att inte skriva lite flitigt i boken… men jag skriver mycket i bloggen så jag kan alltid gå tillbaks där.

Lämna en kommentar