Gästinhopp

I maj började jag jobba och nu är det snart juli. Vad hände med försommaren? Det känns som om jag har gått på autopilot utan att stanna upp. 

Jag byter jobb. Jag letar nytt boende. Jag vet inte vad eller vart jag vill. Jag vet inte om jag vill ensam eller tillsammans. Ena dagen känns varannanveckasboendet i egen lya rätt, nästa dag kan jag se framtiden ta form i familjevillan. Det är mycket som behöver falla på plats. Fortfarande.

Jag ser på Facebook att en gammal, och numera avlägsen, bekant väntar fjärde barnet. Jag blir provocerad. Inte av graviditeten, utan för att deras tillvaro tycks vara så okomplicerad. Kärleken hålls vid liv, barn produceras med ett års mellanrum, inget är omöjligt, livet leker, tjofaderittan. Det svider. När jag ifrågasätter mig vems liv jag egentligen lever, vems väg jag egentligen går, vad jag egentligen vill och vem jag egentligen är, ja, då faller jag snabbt ner i avundsträsket.

Jag förkovrar mig i litteratur om självförverkligande och köper allt med hull och hår. Entusiasmen och motivationen håller i sig någon vecka, sen är jag tillbaks i gamla mönster. Tänker invanda, ogynnsamma tankar. Jag önskar att någon kunde ge mig ett facit – det här är rätt, det här är fel. Så att jag kunde lägga energin där den verkligen gör nytta.

Jag ser i alla fall fram emot nya jobbet. Det är jag glad för. Det är den utmaningen jag behöver, men så länge har undvikit. Av feghet. Det kan bli hur bra som helst. Eller, falla platt. Men då har jag åtminstone facit på det.

2 thoughts on “Gästinhopp

  1. Oj det är stora funderingar. Men tankar kan man få bukt med! Även om det är väldigt utmanande. Har du prövat att gå till någon terapeut?
    Tycker livet är ett ständigt jobbande med sig själv.

  2. Bara du vet vad som är rätt och fel. Vad skulle bli bättre i egen lya och vad skulle bli sämre? Eller framför allt, vad känner du för din man? Vad måste förändras där för att du ska kunna stanna?
    Önskar dig lycka till med dina stora och svåra funderingar. Håller med Tudorienne att det nog kan vara klokt att ta hjälp. Många kramar!!

Kommentera

